Music
Image by FlamingText.com

An Arctophilecraze

An Arctophilecraze
Attitude,Actions and Emotions

Tuesday, March 23, 2010

aku,tadika dan anak2! XOXO

menjadi guru memang menjadi impian aku sejak kecil..selain menjadi sorang jururawat atau wartawan...tapi keinginan ku lebih kuat ke arah kerjaya guru...tawaran permintaan mengisi kekosongan di sebuah tadika berhampiran rumah memang tak aku duga...malah aku bersyukur diberi peluang walaupun aku cuma guru sandaran...(kiranya tetap mempunyai pengalaman sebagai guru) dan kini aku dapat merasakan perubahan pada diri aku....menjadi guru dan pada masa yang sama menjadi pengasuh anak2 yg berusia 2 bulan sehingga 6 tahun membuat an aku bersikap lebih rasional,matang dan bertanggungjawab...


pengalaman pertama hari menjadi pengasuh bukan la perkara sukar sbb aku dah biasa ngan anak2 kecil...mungkin bagi org anak2 kecil merimaskan ..bising..tertekan..tapi bagi aku keriuhan mereka..(nakal..sampai tak blh nak marah..nak gelak jer..haha..pandai budak2 niyh psycho aku!)kepetahan mereka bercakap..(haha..mengalahkan org besar!) dan sikap bertanggungjawab...(buat aku kagum!)


dalam masa 1 hari aku dapat mesra bersama anak2..mereka jugak dapat menerima aku walaupun pada mulanya mereka malu..dan ade yang takot dan janggal..anak2 asuhan dan murid aku..seramai 19 org memang mengujakan aku..kadangkala menguji kesabaran aku (sabar je arr...)hahaha..



kalimah pertama yang keluar dari mulut mereka..'cikgu iqa' buat aku terharu...dan membakar semangat aku untuk mendidik dan mengasuh mereka sebaik mungkin....memang sangat penat setiap hari..pagi2 lagi sudah muncul depan sliding door sambut ketibaan mereka..(pukul 7 pagi) dan pulang ke rumah pada pukul 7 malam..kadangkala..7.30 mlm...mkn siang tak tentu...breakfast kadang2 tak sempat..mkn tghari kul 4 ptg baru jamah makanan..tapi tulah cabaran...pengorbanan mengatasi segala-galanya.



mungkin orang sering memperlekahkan pendidikan awal kanak2 pada zaman kini...dimana tanggungjawab ibu bapa dalam memberikan pendidikan kepada anak2...???kalo tak..takkan la ada pelajar sekolah rendah masih tak mengenal huruf apatah lagi membaca...tuh blom lagi kadar statistik yang menunjukkan pelajar sekolah menengah yang tak taw membaca langsung...!memang mengejutkan!apakah ibubapa mereka tak memantau pelajaran atau masalah anak mereka??



alhamdulilah..pada hari kedua aku mengajar sepenuhnyer anak2...memang banyak ragam..setiap session...hari kedua aku mengajar mereka jawi,bahasa arab dan bahasa inggeris.mereka menunjukkan minat !ada yang malas tapi aku tak jemu meniupkan kata semangat selain memeluk,memuji mereka bila dapat menjawab atau melaksanakan tugasan...mengusap kepala mereka..mencium pipi mereka..(slalu tanye..syg cikgu tak??diorang ckp sayang sambil hug n kiss pipi aku! yeah perasaan aku indah gler time tuh!) biasa la kerenah mereka kalo...bergadoh ..menages..ketawa..menjerit..dah nama pon anak kecil tapi aq tabik spring ble diowang tanye setiap kali ta paham..


well lepas sesi pengajaran aku jaga nusery dan transit pulak...biasa la..cikgu seramai 4 org termasok aq (kak oda,kak syahirah,kak su, dan aku) memang tak menang tangan melayan anak2...pengalaman mendodoikan mereka sebelum tido buat aku merasakan sesuatu yang aneh yang tak penah aq alami...



baru aku mengerti tentang anak2 ini...banyak perkara yang aku sentiasa berada dalam benak fikiranku...sewaktu mengusap rambut mereka..memeluk mereka..mencium mereka..hmm ntah la....anak2 anugerah tuhan yang ternilai..mereka yang menceriakan suasana...bakal mencorakkan masa depan negara..dan menjadi orang yang berguna pada masa hadapan...sbb tuh org tua2 kata..anak penawar duka...permata hati..pemimpin masa hadapan...andai kasih aq kuat pada anak2 ini..kasih ibubapa mereka lebih hebat dari aq.dan aq rase aq dapat paham bagaimana pengorbanan dan kasih mereka kepada anak2 mereka.




haih..lepas kak odah da tak de..jadi nazim sekolah2 agama ....tinggal la kak syairah,kak su ngan aku....kak odah pernah cakap kat aku...aku mengajar anak2 dengan baik sekali...die penah offered aq untuk menghantar aku ke kursus pendek pendidikan awal kanak-kanak untuk dapatkan lesen buka tadika...(he~nampak nyer senang la aq ade org dalam...hahaha aq tak kesah cuma modal...tade duet ssh gak!)harap aku dapat masok maktab perguruan...dapat jadi guru skola rendah..aq ingat lepas usia aq niyh masok 18 tahun aq terus nak buat amanah saham wawasan,amanah saham gemilang,dan amanah saham malaysia...aku perlu buat perancangan rapi...hala tuju hidup aq...even though andai kata aq dapat jadi cikgu aku tetap nak bukak tadika dan pusat asuhan...



(p/s:cikgu sayang sgt smua anak2 cikgu niyh!XOXO)


March 16, 2010 - Tuesday

No comments:

Post a Comment