An Arctophilecraze

An Arctophilecraze
Attitude,Actions and Emotions

Thursday, December 16, 2010

bila berbicara tentang suntikan...hahahaha!



bile la bleh afiqa nak dapat an vaksinasi niyh? *pssssst..takot ngan jarum!

http://www.emocutez.com

setiap kali nampak jarum perot akuwh musti menggeletar bagai~ waaaa tidaaaaakk..jarum2~ TAPI TAK PENAH LAGIK PENGSAN LA....
http://www.emocutez.com




hahahaha mintak ampon la..search kat google GAMBAR TAKOT KENE SUNTIK nih yang kuar...mesti org nih pikir ape nurse nih nak wat an....


iklan pasal vaksinasi HPV disiarkan..menarik minat mama...."ayong sok gi clinic ambik vaksin~" whutt??! terasa mimpi ngeri akuwh ble mama cakap camtuh..sampai geleng2 aku ckp TAMAO..no more syringe!!!http://www.emocutez.com

takottttt weeyyyh!!!!

dah la sebulan sebelom final exam demam..warden gak bawak an akuwh gi poliklinik...sampai kene wat blood test coz of dengue suspected....padahal..bacteria in blood buat akuwh demam heavy camni..hehehe....nasib baik abang yang ambik darah tuh handsome.. http://www.emocutez.com
tak la takot sangat n rasa saket ble nampak jarum...kaw memang cukup gatal afiqa!http://www.emocutez.com

hahaha XD tuh lom lagi korek2 citer time skola yang kene ambik injection.....hahaha imunisasi campak.hadoiiii...nostalgia gitu~ http://www.emocutez.com

al kesah nyer camni..flashback ok?..akuwh nakal gilerr tahap babun...time darjah 2 akuwh kene....budak2 len akuwh tengok dah melalak bagai....akuwh punyer la cover macho depan nurse yg berbangsa india....lihat...saya tidak racist sama sekali yup..ulangi lagi sekali bangsa India.paham2 la diorang nih garang weeyy. akuwh pandang org belah kiri nanges...akuwh pandang belah kanan nanges...nurse tuh dah beliak an bijik mate tande marah la..akuwh berkeras tanak bagi lengan akuwh kat die...sudahnyer akuwh gerak2...tande protest...gelak2...buat muke huduh...http://www.emocutez.com
last2 die marah n main cocok jer!perghh saket siot!!!!! terdiam akuwh....bila balik kelas...ade la mamat nih tanye..."weyy ko nanges ea" akuwh ngan covernyer...."mane de...ko yg nanges...!akuwh kuat aww.hahaha" ble balik umahhhhh............SIAAAAAAAAAAP! call mama akuwh melalak2..http://www.emocutez.com
malam tuh tangan bengkak sampai kene tuam.since tuh akuwh takot jarum.so stiap kali akuwh kene inject mesti ambik masa lama sbb kemusykilan akuwh.hahaha XD

http://www.emocutez.com

info sket la pasal kenser serviks nih...copy paste dari Dr. Raja Juhaidah Raja Abdullah


Apa itu kanser serviks?
Barah serviks adalah diantara barah kerap terjadi terhadap wanita yang menyerang organ reproduksi. Ia terjadi apabila sel yang normal pada serviks (pangkal rahim) bertukar menjadi sel barah.





Sebab ia terjadi?
Ia disebabkan oleh virus human papilloma yang berjangkit melalui hubungan seks. Apabila wanita terdedah kepada HPV, sistem imun badan selalu dapat menangkis serangan virus ini dari menjangkiti wanita tetapi, bagi sebahagian kecil wanita, virus berpeluang hidup bertahun-tahun sehingga ia menukar sel yang terdapat pada permukaan serviks kepada sel kanser. Separuh dari kanser ini terjadi pada mereka yang berusia 35-55 tahun.

Dengan ujian saringan pap smear, kadar kematian kanser serviks berkurangan dengan banyaknya. Walaubagaimanapun ia masih merupakan pembunuh ke 2 terbanyak selepas kanser payudara.


Tanda dan gejala
Anda mungkin tidak mengalami sebarang tanda terutama pada peringkat awal. Apabila menjadi semakin serius, anda mungkin akan mengalami:

.Pendarahan semasa bersama
.Pendarahan ditengah bulan
.Pendarahan selepas menopos
.Keluar lendir berdarah dan berbau busuk dari faraj
.Sakit semasa seks

Siapa Wanita yang berisiko untuk mendapat kanser cerviks?
Fakta berikut boleh meninggikan risiko anda untuk kanser serviks

.Mempunyai pasangan berbilang
.Aktiviti Seks bermula sebelum usia 18
.Mengalami jangkitan kuman seperti syphilis, gonorhoea, chalmydia atau HIV
.Kurang daya tahan imun
.Merokok

Apa yang doktor akan lakukan sekiranya saya mempunyai gejala di atas?
.Ujian Pap
Doktor akan mengambil sedikit tisu pada permukaan serviks dan menghantar kemakmal . Ujian ini akan mengesan sebarang ketidaknormalan pada cerviks seperti sel pra-barah. Digalakan untuk mengambil ujian ini setiap tahun untuk mengesn kanser peringkat awal. Pengesanan awal boleh menyelamatkan nyawa.
.Ujian HPV
Ujian ini boleh mengesan kuman HPV yang specifik terhadap kanser serviks seperti strain 16 dan 18, iaitu penyebabkan utama kanser pangkal rahim.
.Colposcopy
Doktor akan mengunakan mikroskop yang khas untuk memeriksa pangal rahim anda untuk sebarang ketidaknormalan. Sekiranya ada, sedikit biopsi akan diambil dan dihantar kemakmal. Kadang-kadang biopsi kon akan dibuat sekiranya didapati sel barah sudah merebak lebih dalam.
.Rawatan
Rawatan bergantung kepada keterukkan kanser tersebut dan sejauh mana ia sudah merebak. Sekiranya diperingkat awal pembedahan buang rahim akan disarankan dan pembedahan yang lebih radikal akan dilakukan sekiranya kanser sudah merebak keorgan organ berdekatan. Rawatan sampingan lain termasuk radiasi dan kemoterapi.

Bagaimana untuk mencegahnya?
Anda boleh mengurangkan risiko untuk mendapat kanser pangkal rahim dengan mencegah jangkitan kuman HPV. HPV merebak melalui hubungan seks, jadi pengunaan kondom boleh mengurangkan risiko HPV.

Selain dari itu, anda juga boleh mengurangkan jangkitan HPV dengan:

.Berhubungan seks dengan 1 pasangan sahaja
.Elakkan hubungan seks pada usia muda
.Tidak merokok
.Mendapat imunisasi terhadap jangkitan HPV
.Suntikan Vaksin

Vaksin terhadap HPV
Sekarang sudah terdapat vaksin yang boleh mencegah kebanyakkan dari strain HPV yang menjadi punca kepada kanser serviks. Gadis seawal usia 13 tahun adalah digalakan untuk mengambil vaksin ini. Ia boleh mencegah sehingga 70% dari jangkitan HPV dan walaupun ia lebih efektif sekiranya diberikan sebelum gadis menjadi aktif secara seksual, ia juga disarankan kepada semua wanita sehingga usia 46 tahun.

Dimanakah saya boleh mendapatkan suntikan vaksin ini?

Vaksin boleh didapati dimana mana klinik GP atau klinik pakar berdekatan.



cume tuh la..aku niyh banyak gak membaca still muskil pasal HPV nih ble baca artikel nih...
http://dialograkyat.blogspot.com/2010/05/tarik-balik-inokulasi-hpv-kepada.html


http://www.emocutez.com

No comments:

Post a Comment